תוכניות רב-שכבתיות

חינוך מוזיקלי ברמת חן

שירי מיינר ואליאור פלח

 

כיתות א'

בכיתות א' נעשית התמקדות סביב מונחים בסיסיים במוזיקה אשר מטרתה להביא את התלמידים לכיתה ב' כשהם מכירים את יסודות המוזיקה ומוכנים לנגינה במסגרת "בית ספר מנגן" וליציאה לקונצרטים. התלמידים מאזינים ליצירות קלאסיות מערביות תוך למידת המבנה והמוטיבים העיקריים שלהן (מבנה, צלילים, מקצבים וכו') ומתרגלים את שפת המוזיקה תוך האזנה פעילה: הליכה במרחה, כתיבה, הקשה, שירה ועוד. בשיעורים נעשה שילוב עם נגינה בכלי הקשה הנמצאים בכיתת המוזיקה. במקביל להאזנה ליצירות, התלמידים לומדים שירים סביב אירועים במעגל השנה ומעשירים את הידע שלהם בזמר העברי וואת יכולות הביצוע שלהם. הלמידה בשיעורים משלבת פיתוח שמיעה, הרחבת רפרטואר, התנסות בנגינה והכרות עם מוטיבים הקיימים בשירים וביצירות. 

 

כיתות ב'-ד'

בכיתה ב' התלמידים מצטרפים לפרויקט "בית ספר מנגן" בבית הספר ויוצאים לקונצרטים פעמיים בשנה. הדבר מתבטא בתכנית הלימודים בשיעורי כיתות ב'-ד', כך שהתלמידים מבטאים את הנלמד בשיעורי הנגינה גם בשיעורי המוזיקה ונעשית הכנה בשיעורים לקונצרטים המודרכים אליהם יוצאים התלמידים. התלמידים מאזינים בשיעורים ליצירות שיושמעו, ולקראת הקונצרט הגדול כבר מכירים את הרפרטואר כולו.

הצפיה וההאזנה בקונצרט בתיאטרון ״היהלום״, היא שיא של תהליך בו התלמידים לומדים את הסיפור מאחורי היצירות ואת סיפורו של המלחינים, וחווים את המוסיקה ומרכיביה דרך פעילויות מוסיקליות חווייתיות, בשיעורי המוסיקה. התלמידים אף מאזינים לקטעים מן היצירות בקונצרט הכנה קאמרי אשר מתקיים בבית הספר לפני הקונצרט הגדול ובו זוכים התלמידים להאזין לנגנים מקרוב ולשאול אותם שאלות באופן בלתי אמצעי. כל זאת במטרה שיחוו בקונצרט חוויית האזנה מושכלת, מעמיקה ומהנה, אשר תקרב את לבבות התלמידים לתרבות המוסיקלית המערבית האמנותית-קלאסית ותרחיב את היותם קהל מאזין ותרבותי. התלמידים לומדים לאורך השנה שירים סביב מעגל השנה. לתלמידים אשר לומדים לנגן באופן פרטי ניתנת האפשרות להציג את נגינתם מול הכיתה. 

 

ה-ח משכיני שלום

סיירת משכיני שלום הינה סיירת באחריות תלמידי שכבות ה'-ח' אשר מסיירים במרחבי בית הספר במהלך ההפסקות ומהווים גורם מגשר ועוזר עבוד תלמידי בית הספר. ילדי הסיירת האחראים יחולקו לחוליות. החוליות ימוקמו בנקודות שונות ברחבי בית הספר- מסדרונות וחצרות , יפטרלו באזורים אלו, לצד המורים התורנים, יגשרו בין תלמידים, ישגיחו ויפקחו על התנהגות התלמידים ובעת הצורך יקראו למורה התורן האחראי.

התלמידים יפעלו בהפסקה הגדולה – 09:40, ובהפסקה השנייה- 11:45.

התלמידים יצוידו באפודים צבעוניים, המייחדים אותם ומגדירים אותם בפני אוכלוסיית התלמידים. תהיינה לרשותם מדבקות אותן יעניקו לתלמידים הנוהגים באדיבות ובנימוס ופועלים באופן ראוי בזמן ההפסקה, תוך הצגת שם משכין השלום ומתן הסבר ברור מדוע הוענקה מדבקה.

 

ה-ח מועצת תלמידים 

מירית אשר ודנית מסילתי

העבודה החינוכית שנעשית סביב מועצת התלמידים כוללת חשיבה עם כל התלמידים על מנהיגות יציגות ודמוקרטיה לקראת הליך הבחירות. כמו כן היא כוללת את העבודה עם המועצה עצמה ועם שאר התלמידים על סוגיות של משוב, על דילמות העולות בעבודת הנציג ועל תקנון המועצה. המערכים המוצעים כאן עוסקים במגוון הנושאים האלה, בדגש על מועצת התלמידים. התייחסות רחבה יותר לנושאים אלו אפשר למצוא בדפי הנושא: "מנהיגות" ו"דמוקרטיה".